Isnin, 5 September 2011

Oedema

BENGKAK PADA TANGAN DAN KAKI (SEMASA MENGANDUNG)


Mengapa buku lali dan jari kaki saya bengkak?

Apa yang anda alami dikenali sebagai penyakit oedema. Ia adalah akibat cecair berlebihan yang terkumpul semasa kehamilan anda. Rahim anda yang sedang membesar juga memberi tekanan pada vena anda. Kadangkala wanita hamil juga menyimpan air berlebihan, yang menjadikan keadaan bengkak lebih teruk.

Malangnya, ianya adalah mudah untuk mengalami penyakit oedema. Ianya juga agak biasa. Namun begitu, jika anda mengalami bengkak yang teruk pada tangan dan muka anda, panggil doktor anda: Ianya mungkin tanda
pra-eklampsia, sejenis penyakit yang serius.

Bolehkah saya mengurangkan kesan bengkak?

Untuk mengawal penyakit oedema:

• Naikkan kaki anda bila boleh. Di tempat kerja, ia dapat membantu jika anda menyimpan sebuah bangku atau setimbun buku di bawah meja anda. Di rumah, cuba baring pada sebelah kiri anda bila berpeluang.

• Pakaikan seluar stoking sokongan (support tights) sebelum anda bangun dari katil pada waktu pagi.

• Minumlah air yang banyak. Yang peliknya, apabila anda kekalkan hidratan ianya dapat membantu badan anda kurangkan penyimpanan air berlebihan.

Bersenam selalu, terutamanya berjalan, berenang, atau dengan menunggang basikal bersenam.

Makan makanan berkhasiat, dan jauhi sodium serta makanan yang bergaram seperti buah zaitun, ikan bilis dan kacang bergaram.

Serta jangan bimbang. Walaupun rupa buku lali yang bengkak akan menambahkan lagi rasa cemerkap anda, penyakit oedema adalah sesuatu keadaan sementara yang akan hilang sejurus selepas anda bersalin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan